Rijvaardigheidstrainingen met Porsche niet zakelijk
Het rijden in een snelle bolide vergt extra stuurmanskunst. De automobilist die één wil worden met zo’n supersnelle auto moet veel trainen. Bij voorkeur op buitenlandse locaties die ‘aangepast’ zijn aan excessief racegedrag. Oefening baart ook hier de kunst. Als de BV dergelijke trainingen aan haar directeur-grootaandeelhouder verstrekt, rijst al snel de vraag of er geen sprake is van loon. En of de voor de training verreden kilometers wel zakelijk zijn. Twee retorische vragen, zo blijkt uit een recente uitspraak van Hof Arnhem.
Meneer Y. was directeur en enig aandeelhouder van BV X. Die BV was actief met de ontwikkeling en implementatie van software. Daarnaast verrichte de BV consultancydiensten op milieugebied, met name aan cliënten uit de overheidsector. BV X stelde haar DGA een Porsche als auto van de zaak ter beschikking. Om die auto ‘onder de knie’ te krijgen verstrekte de BV in 2007 en in 2008 vier rijvaardigheidstrainingen aan haar DGA, in Finland en op de Nürnburgring in Duitsland. De trainingen waren door Porsche georganiseerd. De kosten van deze trainingen bedroegen € 5.300 in 2007 en € 6.044 in 2008. De BV merkte deze trainingen als vrije verstrekkingen aan. De DGA reed voor de trainingen in 2007 in totaal 1.405 kilometer, en in 2008 nog eens 1.416 kilometer. Dat merkte hij aan als zakelijk autogebruik.